مقایسه SQL server Express و Enterprise

نسخه Express
تمام مدل های مختلف اس کیو ال سرورExpress کاملا رایگان بوده و توانایی پشتیانی کامل از تولیدات نرم افزاری سبُک را دارا می باشند.
اس کیو ال سرور Express محدود به استفاده از تنها یک پردازنده فیزیکی و یک گیگا بایت حافظه رم بوده و حجم پایگاه های داده آن نیز محدود به 10 گیگا بایت می باشند، اما شما قادر به داشتن تعداد زیادی پایگاه داده 10 گیگی می باشید. اس کیو ال سرور Express دارای مدل های متفاوت زیر است:
  • اس کیو ال سرور Express Localdb Localdb نسخه سبُکی از Express می باشد که در ابتدا به عنوان یک ابزار توسعه طراحی شده بود. این مدل تمام ویژگی های برنامه نویسی اولیه را مانند دیگر پایگاه های داده رابطه ای اس کیو ال سرور دارا می باشد ولی به عنوان یک برنامه Local اجرا می شود، نه یک سرویس. این بدین معنیست که نیازی به نصب کامل ندارد.
  • اس کیو ال سرور Express– این نسخه از اس کیو ال سرور تنها دارای Database Engine اس کیو ال سرور می باشد. این نسخه که مناسب برای پایگاه های داده برنامه های سبُک می باشد، عموما توسط Isv[1] های مختلف به همراه برنامه های کاربردی، برای برطرف کردن نیاز های پایگاه داده محلی توزیع می شود. لازم به ذکر است که Sql   Management Studio بخشی از این نسخه نمی باشد. ولی قابلیت دانلود و نصب آن به صورت جداگانه موجود است.
  • Sql Server  Express With Tools – این نسخه از اس کیو ال سرور شامل Core Relational Database Engine و همچنین Sql Management Studioمی باشد. هنگام نصب این نسخه در صورت تمایل می توانید Localdb و یا نسخه کارآمد تر مبتنی بر سرویس اس کیو ال سرور Express را نیز نصب کنید. این نسخه مناسب برای توسعه دهندگان و مشاورینی است که پایگاه های داده اس کیو ال سرور کوچک زیادی را خلق و مدیریت می کنند.
  • Sql Server Express With Advanced Services – این نسخه کامل ترین عضو از نسخه های مختلف اس کیو ال سرور Express می باشد. این نسخه شامل Database Engine اس کیو ال سرور Express، Sql Management Studio، امکان نصب Localdb   و همچنین دارای سرویس Full Text Search و Reporting Service می باشد. این نسخه مناسب توسعه دهندگان نرم افزارهای کاربردی کوچکی می باشد که تمایل به تعبیه سیستم گزارش دهی در نرم افزارهای خود را دارند.
 
 
حداقل نیازهای سخت افزاری
اس کیو ال سرور  Expressدارای حداقل نیازهای سخت افزاری است. نسخه Express نیاز به یک پردازنده یگ گیگاهرتزی یا سریع تر دارد. اس کیو ال سرور  Express و اس کیو ال سرور Express With Tools، احتیاج به حداقل حافظه رم 512 مگابایت دارند. Sql Server Express With Advanced Services در صورت استفاده از سرویس های گزارش دهی احتیاج به 4 گیگابایت رم دارد.
همه نسخه های اس کیو ال سرور  Express توسط سیستم های عامل زیر پشتیبانی می شوند:
  • ویندوز 7
  • ویندوز 7  سرویس پک 1
  • ویندوز 8
  • ویندوز1/8
  • ویندوز سرور 2008 R2
  •  ویندوز سرور 2008 R2 سرویس پک 1
  • ویندوز سرور 2012
  • ویندوز سرور 2012 R2
 
نسخه Enterprise
نسخه Enterprise اس کیو ال سرور  برترین [2]Sku بوده و به عنوان عالی ترین نسخه ارائه شده شناخته می شود. این نسخه طوری طراحی شده است تا با ارائه کردن Mission-Critical Performance و قابل دسترس بودن برای برنامه های کاربردی درجه یک[3] و توانایی به کارگیری Private Cloud، محیط های شدیدا مجازی شده و کارکردهای Business Intelligence مرکزی یا با دید خارجی[4]، قادر به برآورده کردن همه نیازهای Data Center عظیم و راهکردهای انبار داده[5] باشد.
قابل توجه است که نسخه Data Center که در نسخه قبلی اس کیو ال سرور موجود بود حذف شده است. ولی تمام توانایی های نسخه  Data Centerدر نسخه Enterprise اس کیو ال سرور  موجود می باشند.
 
نسخه Enterprise شامل ویژگی های زیر می باشد:
حداکثر تعداد هسته ها، بسته به سیستم عامل مورد استفاده
مجازی سازی نامحدود
حالت همیشه روشن برای به دست آوردن وضعیت در دسترس بودن بالا و پیشرفته
مجازی سازی نامحدود برای سازمان های دارای بیمه نرم افزاری
پشتیبانی از ویژگی جدید شاخص گذاری ذخیره ستونی[6]
حسابرسی پیشرفته
کدگذاری Transparent
متراکم سازی و تفکیک داده ها
علاوه بر این، تمام ویژگی ها و توانایی های نسخه Business Intelligence نیز در این نسخه موجود است، که شامل موارد زیر می شوند:
گزارش دهی
تجزیه و تحلیل
مدل [7]Bi Semantic چند بعدی
سرویس های کیفیت داده
سرویس های Master Data
مدل  Bi Semantic فهرستی[8] درون حافظه ای
Self-Service Business Intelligence
 
 
 
مقایسه
Enterprise (64 بیتی و 32 بیتی) :
عالی ترین نسخه ارائه شده، نسخه Enterprise اس کیو ال سرور ، ویژگی هایی مانند توانایی های Datacenter سطح بالا و جامع با کارایی فوق سریع، مجازی سازی نامحدود و Business Intelligenceمبداء به مقصد[9] را ارائه می کند که سرویس های پیشرفته ای برای Mission Critical Work Loadو دسترسی به دریافت داده، در سمت کاربر را ممکن می سازند.
Express (64 بیتی و 32 بیتی) :
اس کیو ال سرور  Express  پایگاه داده ای رایگان و سطح پایین است که برای آموزش و ساخت نرم افزار های کاربردی مبتنی بر داده[10] کوچک بر روی سرور یا کامپیوتر شخصی ایده آل می باشد. این نسخه بهترین انتخاب برای فروشندگان مستقل نرم افزار، توسعه دهندگان و علاقه مندان برای ساخت نرم افزارهای مشتری[11] است. اگر نیازمند ویژگی های پایگاه داده پیشرفته تری هستید، اس کیو ال سرور Express  بدون هیچ مشکلی قابل ارتقاء به نسخه های پیشرفته تر اس کیو ال سرور می باشد. اس کیو ال سرور  Express  Localdb، مدلی سبُک از نسخه Express است که تمام ویژگی های برنامه نویسی این نسخه را داراست، ولی در حالت کاربری فعالیت می کند و نصبی سریع و بدون نیاز به تنظیمات داشته و پیش نیاز های کمی دارد.
 
 
 
 
 
[1] Independent Software Vendor : کمپانی های مستقلی که در کار تولید و فروش نرم افزار فعالیت می کنند.
[2] Stock Keeping Unit : واحد نگهداری موجودی
[3] Tier 1 : مقیاس عظیم
[4] External-facing : قابل دید برای عموم مردم
[5] Data Warehouse Solution
[6] columnstore indexing :روشی جدید که اطلاعات را به جای سطری، ستونی ذخیره می کند.
[7] مدلی مبتنی بر یک رابط کاربری مشترک که به کاربر و برنامه اجازه می دهد بدون اطلاع از لایه های زیرین و روش برخورد آنها با داده از توانایی های مدل استفاده کنند.
[8] Tabular
[9] End-to-end
[10] Data-driven
[11] Client Application


  • 0 کاربر این را مفید یافتند
آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟

مقالات مربوطه

نحوه تغییر collation

ابتدا با توجه به نوع سرویس خود یکی از دو روش زیر را برای ورود به SQL Web Manager دنبال نمایید:...

نحوه تهیه بک آپ از دیتابیس

ابتدا با توجه به نوع سرویس خود یکی از 2 روش زیر را برای ورود به SQL Web Manager   دنبال نمایید:...

نحوه یافتن آدرس دیتابیس سرور و ورود به صفحه مدیریت تحت وب

با توجه به نوع سرویس خود یکی از 2 روش ذیل را برای ورود به محیط SQL Web Manager   دنبال...

نحوه انتقال دیتابیس از SQL 2008 R2 به SQL 2008

1 -  نسخه ای از SQL 2008 R2 را بر روی یک ماشین و نسخه ای از SQL 2008  را بر روی ماشین دیگری...

تنظیمات لازم جهت به حداقل رساندن حجم لاگ فایلهای تولیدی

بهترین روش جهت ایجاد فایل log با کمترین حجم در دیتابیس MSSQL ، انتخاب حالت simple برای گزینه...